Vi strosar långsamt på mjuka stigar. Det handlar inte om att gå varken fort eller långt utan tvärtom, gå sakta och inte alls långt – det är hur länge du vistas i skogen som är avgörande och hur ofta.

SKOGSBAD

Skogsbad på svenska, Forest bathing på engelska eller Shinrin Yoku på japanska.

Att skogsbada innebär att göra ingenting. Att bara vara och att öppna sina sinnen i skoglig miljö. Vi går sakta och andas in dofterna. Lyssnar efter alla naturens ljud – fågelkvitter, vindens sus genom trädkronorna, en fallande kotte... Vi känner på trädens skrovliga bark och på den mjuka mossan. Vi förnimmer vinden på vår hud. Och skulle det regna så tar vi emot dropparna och upptäcker skogens nya dofter. Vi låter blicken glida, vi lyfter blicken uppåt och vilar den på undersidan av trädkronornas bladverk, vi tillåter blicken att vila på marken nära och tittar närmre på en blomma. Alla våra sinnen får ta emot naturens intryck. 

Nu frågar du dig kanske – Behöver vi verkligen hjälp med detta? 

Historik

Allt började i Japan på 80-talet. Folk arbetade ihjäl sig helt enkelt. Tid för återhämtning fanns inte. Inte ens ett ord för stress fanns i det japanska språket, så de fick låna från engelskan. Chefen för den japanska Skogsstyrelsen Tomohide Akiyama myntade begreppet shinrin yoku år 1982. Därefter spred det sig till USA och vidare till Sverige. Skogsbad finns numera med i svenska nyordslistan. Man badar i och för sig inte i ordets rätta bemärkelse men det passar ändå då man badar i skogsmiljön, ungefär som man badar i ljus, och alla sinnena får möjlighet att uppleva naturen och skogen på riktigt nära håll 

”Många upplever att en guidad tur ökar den lugnande effekten eftersom man då får hjälp att fokusera på sinnesintrycken genom de övningar man gör och genom att man hela tiden blir påmind om att se, höra, dofta och känna. Då är det svårare för tankar kring stress, oro, vardagsplanering att få fäste och man kommer lättare till ro.”

- Åsa Ottosson, författare och journalist, ottossonochottosson.se

Med skogsbad får du bland annat ett stärkt immunförsvar, du både förebygger och rehabiliterar stressrelaterade sjukdomar, kreativiteten ökar, du får lättare för att fatta beslut, blodtrycket sjunker och pulsen går ner – ett välbefinnande infinner sig. Är du nyfiken på att läsa mer så kan jag rekommendera boken ”Shinrin Yoku – Bli lugn och harmonisk med natur- och skogsterapi” av den japanske professorn Yoshifumi Miyazaki.

 

Även i Sverige forskas det kring hälsoeffekterna med skogsbad. Är du i en utmattning eller knackar den på dörren? Då är detta enligt forskningen, Ann Dolling, SkogD, universitetslektor SLU ett ypperligt sätt att både "mota Olle i grind" och att rehabiliteras. Vill du läsa mer om den svenska forskning som gjorts och görs titta då på www.slu.se/institutioner/skogens-ekologi-skotsel/forskning2/skog-halsa/

Källarbacken ABs mål med skogsbad är att du under trygga förhållanden vistas i skogen och upplever den med alla dina sinnen, samt att du ska känna dig välkommen och, inte minst, ha en stark längtan tillbaka när du åkt därifrån.

 

Vill du veta mer om Skogsbad kika då in på följande länkar:

För privatpersoner: Jag erbjuder skogsbad under 2,5 timmar på olika platser i Skåne hos markägare som gett sitt tillstånd för mina aktiviteter. Håll utkik i min kalender efter ett skogsbad nära dig eller hör av er om ni är en grupp som vill prova på.

För företag: Just nu har jag ett uppdrag där jag guidar i skogsbad för personalen på ett företag, 2,5 tim/v under 10 veckor allt i syfte att både förebygga psykisk ohälsa och rehabiliteras – detta upplägg är kanske intressant även för dig och ditt företag?  Välkommen att höra av dig för diskussion och upplägg av skogsbad för dig och ditt företag.

 

För mer information och offert kontakta mig!

20190715_102844.jpg